Wandelen rond de steengroeve van Cerny Dul

Onderstaande wandeling(en) zijn beschreven door de Sprookjesmolen

In het skidorp Cerny Dul is een zandsteengroeve waar nog steeds gewerkt word. Rondom deze groeve ligt een mooie wandeling van 3,5 km met diverse informatieborden. Deze route gaat vanaf het plein in Cerny Dul .....maar daarvandaan gaat ook een 2e mooie uitgezette wandeltocht. Dit is de 5 kilometer lange Stezka Svate Barbory. De route heeft een hoogteverschil van 188 meter en heeft 6 informatieborden langs de route staan op bijzondere punten.

De route om de steengroeve had ik zelf al jaren terug eens gelopen. Maar de nieuwere 5 km lange route ken ik alleen van foto's van gasten. Ook Frans had hier nog nooit gewandeld.... dus toen er maandag nog een mooie herfstdag voorspeld werd besloten we in Cerny Dul te gaan wandelen.

Het plan... de auto op het plein parkeren en dan eerst de rood gemarkeerde Stezka Svate Barbory van 5 kilometer lopen en als mijn knieën het goed blijven doen door met de 3,5 kilometer lange route rondom de steengroeve.

De route gaat het eerste stuk langs de doorgaande weg. Dit loopt niet echt fijn... gelukkig is het maar een stukje en slaan we snel links af het bos in.

Volgens de folder lopen we hier op oude paden die vroeger gebruikt werden door houthakkers. De weg gaat inderdaad behoorlijk stuk omhoog en het terrein is hier en daar rotsachtig en bezaaid met bladeren

We missen zowat een afslag maar gelukkig kwamen we daar op tijd achter. Het pad ging hier ineens behoorlijk stijl naar beneden en we komen uit bij een houten bruggetje dat spekglad was. Dan ben je wel blij met een leuning

Ook op deze wandeling komen we kleine watervalletjes tegen het was een bijzonder pad... de weg gaat door de beek heen. Gelukkig was er ietsje verderop een houten bruggetje zodat we geen natte voeten hoefden te halen.

Halverwege komen we bij de door het dorp gerestaureerde kapel Sv Babara. Hier staat een picknicktafel waar we een kop koffie drinken en kunnen we onze eerste geocache loggen.

Het pad steekt de doorgaande weg die naar Janske Lazne loopt over de weide weer in. Links zien we de plek waar de paragliders landen en het pad gaat langzaam omhoog. Eerst komen we langs een stenen kruis waar we onze 2e geocache van vandaag kunnen loggen.

Daarna komen we op het hoogste punt 704 mnm op de helling boven Cerny Dul waar je een prachtig uitzicht hebt over het dorp.

Daarna gaat de route alleen nog maar naar beneden en komen we uiteindelijk weer op het plein uit waar de auto staat.